Ahad, Ogos 12, 2012

Ramadhan oh Ramadhan...

Assalamualaikum ….

Alhamdulillah, bulan puasa tahun ni nampaknya hadid semakin matang dalam berpuasa.  Penat tapi masih boleh tahan lagi cumanya dikala rasa lapar sangat menyengat mula la angin sepoi2 ribut melanda… jangan diusik member tu, moody memanjang.  Hadid tak banyak kerenah menu buka puasa.  Dia mkn apa je kat atas meja.  Kadang2 je dia meminta.  Tak pe lah kan, tak de halnyer kalo dia berkeinginan. 

Ada satu peristiwa gelihati, satu pagi tetiba dia buka peti ais dan makan pisang… hahahha. Tanpa sengaja! Dah jadi rezeki dia la pg tu.  Ariq pun boleh tak perasan nak menegur hadid yg sepatutnya berpuasa.  Masing2 boleh lupa bulan RAMADHAN hari tu.  Teruskan je la berpuasa hadid.  Hmmm rasanya ada satu dua hari yg hadid tak puasa. Tak ingat sebab apa. 

Lain lak dengan puasa si Ariq ni, tahun ni byk tuang.  Tak mcm tahun lepas, ariq cuma bersekolah KEMAS (6 tahun), tp tahun ni Ariq dah darjah 1 – sebelah pagi sekolah keb. dan sebelah petang sekolah KAFA.  Tu yg member tu cepat letih dan kehausan.  Kadang minta buka puasa bila masa dah hampir dgn waktu berbuka.  Memang menguji kesabaran ibu dan ayah dan mak ani (pengasuhnya) memujuk utk tidak membatalkan puasa sebelum waktunya.  Kadang tu pukul 5 dah surrender.  Dan bila ariq membatalkan puasanya, dia hanya minum seteguk air je. Lepas tu dia tak nak makan or minum sebab dia rasa janggal.  Dan faham2 sendiri lak tu, dia tahu tunggu org buka puasa dulu means dia tak kan kacau kami buka puasa dan kemudian bila dipanggil makan barulah dia join.  Tapi ibu tak sampai hati nak ketepikan dia lama2 masa buka puasa sebab Ariq xmakan apa pun bila dia membatalkan puasa hanya seteguk air je, kang pengsan lak kang kalo lama sangat menunggu kami buka puasa…. Apapun, ibu harap tahun depan Ariq dah bersedia utk puasa penuh. 

Kita tak memaksa anak2 utk berpuasa tapi ibadah2 wajib yang dipertanggungjawabkan kepada kita sebagai orang islam perlulah diterapkan dari awal ke dalam diri anak2.  Biar mereka tahu dan biasa supaya tak tegar nanti utk melaksanakannya.  Alhamdulillah, mereka berusaha juga utk melaksanakannya.  Bimbingan ibu bapa dan kesabaran sangat la perlu dalam mendidik anak2 ni kannnn walau pun bukan diorg je berangin bila berpuasa ni, kita yg dewasa ni pun macam2 dugaan tatkala sedang menjalankan ibadah wajib ini…



0 ulasan:

 

Dari Hati © 2011 By NC