Isnin, Jun 11, 2012

Air dicincang takkan putus...

Assalamualaikum wbt.

Selesai sudah kenduri arwah kami buat 3 malam berturut-turut.  Ditakdirkan waktu cuti sekolah, maka, dapatlah kami berlama dikampung en. husband. 

Seronot bila dapat berkumpul beramai2, memasak bersama, bercerita, makan bersama dan sempat bergurau senda.  Kalau tidak, tentunya waktu2 seperti ini hanya dapat dinikmati pada hari raya sahaja.

Bertemu dengan anak2 buah yg sedang meningkat dewasa, bertemu dengan ipar duai dan bertukar2 cerita adalah sesuatu yg cukup bermakna.  Kami masing-masing saling bantu membantu dan bekerjasama; membasuh baju, menyapu rumah, menyidai kain, melipat kain, memasak, menghidang masak, membasuh pinggan mangkuk, malah kepada perkara sekecil2 seperti memasukkan baju kotor di dalam mesin basuh pun masing-masing ringan tangan membantu.  Tiada terkecuali.  Orang kata 'sedar diri'.  Ok la sangat nyer kan.  

Anak-anak bahagia bermain dengan sepupu.  Macam2 dipelajari dari sepupu masing-masing.  Seronot bila dapat usik anak2 buah dan bercerita dgn mereka.  Kadang-kadang gelagat mereka mengundang seribu bahagia, sering diajukan soalan menguji minda, sering diluahkan perkara-perkara yg penat otak nak memikir jawapan terbaik.  Aduhai, anak2 sekarang makin bijak.

Dalam suasana sebegitu, tiada istilah berkira.  Pada saya, itulah yang mahal. Tiada ungkit mengungkit, bila terkasar kami segera meminta maaf dan cepat memaafkan dan melupakan.  Adatlah tu kan... sedangkan lidah lagi tergigit.

Hmmm... raya tahun ni, tanpa ayah. (mode : sedih). Moga arwah ayah ditempatkan dikalangan kekasih Allah dan diampunkan dosa-dosanya.  Moga arwah ayah tenang disana melihat kami sepakat adik beradik sepertimana kehendaknya semasa hayat dan itulah antara nasihat terakhir arwah.  Doa kami mengiringi ayah disana - sentiasa.  Al-fatihah.

2 ulasan:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

semoga yg terbaik utk akak.esok ila datang keja kita citer2.. ila baring nie..apa lagi da sakit blkgla..haha ..mcuti tapi keja umh man apenah cuti.. alhamdulilah kuat lagi nak buat mcom2 skurang2nyaa

Ikhlas Dari Hati.... berkata...

ila, pn sham lupa ila cuti hari ni. kalau cuti, either kita berehat kat rumah ataupun kita memanjakan diri dan anak2 - kan... semoga esok, ila lebih segar dah sihat. jumpa esok!

 

Dari Hati © 2011 By NC