Isnin, April 09, 2012

Hati oh Hati

Assalamualaikum wbt.


Lama sungguh tak update blog ni.  Tak datang2 mood untuk mencoratcoret kat sini.  Apakah dah tak ada cerita? apakah dah tak de yg menarik? apa dah jadi gak nyer kan sampai tak dpt nak update apa2 kat blog? hmmmmmm ... mmg tak de mood la nih...

Penah kan dengar lagu gurindam seloka nih....

Tanya sama pokok, apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok, angin yang goncang...
Tanya sama angin, apa sebab goyang,
Nanti jawab angin, tanyalah awan...

Nanti awan kata, aku kandung air,
sampai tempat sejuk, aku pun cair,
Lihat dalam air, nampak bayang2
Campak satu batu bayang pun hilang....

Hilang ke bayang tu? tak ... selagi kita ada kat situ, bayang akan timbul juga sesaat dua selepas tu...

Macam tu jugak la rasa hati... marah-marah sayang.. benci-benci rindu...  Bahagiakah org yg tiada cinta? Bahagiakan kalo diri tak de rasa sayang...?

Merajukkah pada yang kasih? Rindu kah pada yang dibenci? Marahkah pada yang dimanja? Semua tu perasaan yang ada kat manusia kan... Mungkin kot ada jugak orang yang jenis marah terus tak nak kawan dah.. yg jenis sekali benci mmg benci terus dah.. yg jenis merajuk, berkurun lama baru terpujuk atau sampai ketemu ajal... semuanya tak mustahil utk zaman sekarang ni kan....

Tapi, perasaan tu semua diatas, kalo tak ada, tak dpt la kita rasa manis dalam bercinta.. sesekali merajuk, seselalu rindu dendam... alangkah bahagia nya bercinta. 

Harapan kita, biarlah kasih mekar sampai bila2... sampai terasa ke anak cucu... sampai terbawa ke dalam mimpi... sampai terbau2 bila berjauhan... kemaruk tul kan... Bayangkan waktu mula-mula bercinta... ayat fofular yg selalu digunakan : makan tak kenyang, mandi tak basah, tido pun tak lena... sebab tengah kemaruk bebenornya.... kalau berjauhan, tak dpt berjumpa, bawa balik baju pun jadilah... dicium2, dipeluk2, dibawa tido baju tu... hehehehe... adoyai... giler la CINTA ni kan..

Tu sebabnya, cintalah pada yang SATU, kerana yg satu itu suci, benar, tulus dan ikhlas.  Tapi selalu kita curang pada yang SATU itu kan... bila kita rasa susah, bila kita rasa kecewa, baru lah kita cari yang SATU itu... mmm sungguh tidak adil..

Apakata kita kuatkan CINTA yang satu itu... biar setiap masa ia mekar, bawa lah ke mana pun, kita ingat kat DIA, DIA akan ingat kat kita... untuk saya nak mekarkan CINTA DIA tu saya berusaha untuk rajin puasa sunat.. Mudah2an, dengan berpuasa, saya dpt memperbaiki kelemahan diri saya dan ibadah saya terhadapNya... Bukan kah kalau kita sayang kan seseorang, kita akan buat yang terbaik, tunjukkan yang terbaik dan berusaha memperbaiki diri kita, agar si dia menjadi lebih sayang kat kita...? 

2 ulasan:

hayatunfadzila berkata...

Assalamualaikum,

Salam perkenalan & salam USS ..=)

hayatunfadzila berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
 

Dari Hati © 2011 By NC