Rabu, Oktober 26, 2011

30 hari....

Assalamualaikum ..

Sudah pun 30 hari saya berpantang.  Cukup ke 30 hari saya berpantang? huhuhu.. ok lah, Afi Adnin dah pun cukup 30 hari, dan saya pula menghitung lagi 30 hari utk bekerja semula.  Rasa mcm tak cukup la cuti 2 bulan.  Mcm byk benda nak buat dlm masa 30 hari lagi ni. 

Semalam g klinik utk check up afi sebulan, saya timbang, dan berat saya skrg 59.5kg... huhu, baru turun 7kg. kena turunkan lagi paling2 5 kg lagi utk kembali ke berat asal.  Sempat kah? boleh kah? kena gak cuba turun kan kalo nak pakai seluar jeans kesayangan... huhuhu... afi pulak naik sekilo.. ok la, afi naik dua kilo lagi ibu suka!

Saya bercadang nak buat akikah pada 12 nov 2011.  Perancangannya kami nak bergabung adik beradik utk akikah anak2 kami, adik utk rayyan, teh utk haziq dan saya pulak utk afi dan firas.  Tapi di saat2 akhir cuma saya sorg je yg akikah kan afi seorg sebab yg lain semua dah lari bajet termasuk la saya sendiri.  Pada awal perancangan kami nak buat kenduri dan menjemput rakan2, saudara mara dan jiran tetangga (buat kat rumah mak di JB) umpamanya kenduri tumbang seekor lembu (byk tu) dan juga ada niat utk sedekah pada rumah anak2 yatim.  Tapi ntah macam mana, xde rezeki pulak diakhirnya saya seorg je la yg buat utk afi.  Panggil marhaban wanita je utk kenduri doa selamat, tu pun dah cukup memadai la kan.  

Dan satu lagi perkara baru utk saya ialah, saya tgh survey2 Cloth Diapers! nak pakaikan kat firas (disember ni ckp 3 thn) dan afi (30 hari).  Itu pun HB yg bagi green lite dan mengutarakan cadangan masa kami di Lunatots di Amcorp Mall semasa kami jalan2 cari baju baby baru2 ni.  Saya pun apa lagi, selalunya bila hb dah mula menyuarakan, saya pun suka la utk bersetuju.  ila pun ada juga ada jual CD kan, tp tak de stok.  Saya pun menggoogle la dlm blog2 di malaysia ni dan cari mana yg dalam bajet (ada bajet ke?).  Apapun kat lunatots tu kami dah beli pun 2 helai CD utk percubaan.  Ni pun dah order kat blog2 berkenaan utk tambah koleksi.  Saya percaya dengan penggunaan CD byk kami boleh berjimat... byk sgt laaa kan... setuju tak?  Nanti saya akan promo kat member2 pulak.  HB saya soh saya jual CD ni, tapi saya ni hangat2 tahi ayam la.. tunggu la bila blog saya dah cantek (leh gitu)... ?

Lagi satu, saya dlm operasi memerah susu badan.. hehehe.. utk stok afi.  Susu badan buat masa skrg ni kurang memberangsangkan.. huhu, sedih sikit, susah hati sikit, tp harap2 tak la menjejaskan pengeluaran susu.  Mmg saya amalkan minum byk air suam, susu dan pelbagai laa nak buat utk proses ni.  Minta2 usaha saya berjaya utk membekalkan afi susu yg cukup bila ibu bekerja nanti.  Kesian afi.  Dan saya dalam dilema juga ni, sebab tak tau sama ada saya ada masa ke idak utk memerah susu kat pejabat nanti.  Ya Allah, minta2 saya boleh bekalkan afi dgn susu badan sehingga paling2 kurang pun sehingga afi 6 bulan.  

Oooo.. dan lagi satu aktiviti saya semasa pantang selain dari baca blog, menjengah blog, memerah susu, saya juga sekarang ni mengumpul semula novel2 terkini.  Pantang biras saya bgtau ada citer menarik, saya pun soh la hb saya pergi belikan kat kedai buku.. hehehe.. tq ye pogie... 

Jadi itu lah yg saya buat masa pantang selain dari rutin2 harian.. ermmm skrg ni pun suka main angry bird kat IPAD.. hehehehe...budak2 kat rumah ni telah mempengaruhi ibu utk main angry bird bagi membuang masa bosan ibu kat rumah setelah keje2 diatas penat ibu buat.. ok la tu kan, riadah.

3 ulasan:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

mmg jimat jadilah mcm ila..hehe..insya allah akak naik keja dah ada stok..ila mmg buat pakej rm100 tue senang..org nak order pun senag

Jue-Isteri_Ibu berkata...

ok gak tu..'alim ari tu pakai gak..skrg ni kdg2 jer...akk sori msh x bkesempatan nak g rumah akk lagi..hb bz sgt skrg ni...huhuhu..

Ikhlas Dari Hati.... berkata...

ila n jue, mmmm, masing2 w/pin sibuk sempat gak berbisneskan.. bagus la... org lain sibuk dgn mlm tp akak lebih prefer cara u all ni. si ila lagi la, masuk contest sana sini pun salah satu cara mendpt pendapatan gak.. hii... apapun akak doakan kita sama2 terus maju dan beroleh rezeki yg halal.... insya allah...

 

Dari Hati © 2011 By NC