Selasa, Ogos 02, 2011

Salam Ramadhan....

Usia kandungan dah pun mencecah 7 bulan.  Minta2 larat la berpuasa bulan ramadhan ni.  Ikutkan masa bulan tak puasa, tak boleh perut kosong, paling2 kena ada roti or biskut or coklat di meja.  Air semesti nya setiap masa. Kalau tidak, tentu pening kepala la, perut meragam la...

Tapi Alhamdulillah, walaupun baru masuk hari ke dua Ramadhan, tiada masalah tersebut.  Mungkin berkat daripada bangun sahur dan doa agar dipermudahkan urusan ibadah puasa, maka tak timbul masalah 'ngada2' tu... dan mudah2an dapatlah puasa penuh tahun ni.  Takmoh la ada hutang lagi... payah nak membayarnyer..

Hadid pun sama berpuasa, walaupun dia merungut sebab lama menunggu waktu berbuka, tp sampai ke azan maghrib juga baru lah buka bersama.... muncungnya jgn dikira, sedepa, pantang diusik sikit anginnya semacam.  Jadi kenalah mainkan peranan seorang ibu, menerangkan betapa pentingnya sikap sabar dalam berpuasa... betapa nikmatnya waktu berbuka puasa dan betapa besarnya pahala orang beriman yang sabar menjalani ibadah puasa.

Hari ni tak tau apa jadi dgn ariq.  Dia pun bangun sahur pagi tadi. Dah pesan kat ariq, kalau boleh, cubalah berpuasa walaupun setengah hari.. esok2 cuba lagi.  Ni setakat pukul 3 lebih ni tak tau sama ada dia dah buka puasa ke belum.

Menu buka puasa kami semalam biasa2 je.  Beli kat bazar ramadhan sebab mmg tak sempat masak punya kalo keluar office pkl 5.30.  tak pe la, hujung minggu nanti kita masak. So, lauk semalam, ketam masak lemak, sayur pucuk manis, pejeri terung dan ikan cencaru sambal (kecik-seekor).  Lain2, kuih muih.  Hadid dan ariq, air sorang satu, ibu nya nak makan bubur kacang hijau.  So, belanja buka puasa semalam RM14.  Ok la tu kan. Lauk pajeri, pucuk manis dan ikan kami bawa ke sahur.  Alhamdulillah. Rasanya tak moh la belanja berlebihan bulan puasa ni.  Sesekali ok kot.. heheheh... kalau nampak yg menarik tertarik mesti nak gak lalu kat tekak ni kan...

Jadi, harapan utk bulan ramadhan ni, semoga kita semua dapat meningkatkan amal ibadah mengikut kemampuan masing2 dan moga diterima Allah Taala segala amal ibadah kita itu.

0 ulasan:

 

Dari Hati © 2011 By NC